Zarządzanie środowiskiem w firmie zgodnie z normą ISO 14001

W związku z przebudową serwisu forum zostało zablokowane.

Moderators: moderator, Hanna Marliere

Zarządzanie środowiskiem w firmie zgodnie z normą ISO 14001

Postby mol » Tue Sep 28, 2010 3:32 pm

Witam,
Firma w której pracuję posiada certyfikat ISO 14001. Obecnie pracuję nad opracowaniem procedur dotyczących zarządzania środowiskiem w firmie, gdyż procedury które posiadamy są już nieaktulane. Mam pytanie: czy jeżeli chodzi o gospodarkę odpadami to czy posiadacie w firmie rejestry wytwarzania odpadów, czy same karty przekazania odpadów i karty ewidencji odpadów wystarczą? Jak rozwiązujecie problem odpadów w Waszych firmach? Jeżeli w mojej firmie zastosuję same karty przekazania odpadów to wtedy nie będę mieć monitoringu nad ilością wytwarzanych odpadów, gdyż niektóre kody odpadów przekazuje się odbiorcą raz na kilka lat, a przecież w poszczególnych miesiącach powstają określone ilości. W normie istnieje zapis, iż przedsiębiorstwo powinno mierzyć, monitorować i oceniać swoje oddziaływanie na środowisko, więc zastanawiam się czy same informacje zawarte w kartach przekazania odpadów i kartach ewidencji odpadów wystarczą? Kolejna sprawa to identyfikacja powstających odpadów: czy na workach z odpadami naklejacie etykiety informujące o rodzaju i ilości danego odpadu, czy nieopisane worki z odpadami składujecie w określonych miejscach?. Czy istnieją na ten temat jakiekolwiek wymagania prawne?
Mam prośbę: jeśli możecie opiszcie jak postępujecie z odpadami w waszych firmach.
Przepraszam, że tak obszernie się rozpisałam,

Z góry dziękuję za odpowiedź,
mol
 
Posts: 21
Joined: Wed Aug 25, 2010 3:24 pm

Re: Zarządzanie środowiskiem

Postby Zielony Punkt » Tue Sep 28, 2010 9:09 pm

Witam!
Za bardzo ogólnie piszesz.. Do każdego zakładu należy podejść indywidualnie, zwłaszcza w przypadku wdrożonego ISO.

Postępowanie z wytwarzanymi odpadami określa pozwolenie na wytwarzanie odpadów tudzież inne uzgodnienie tego typu (informacja o wytwarzanych odpadach, program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, pozwolenie zintegrowane).
W takim uzgodnieniu jest napisane gdzie magazynujesz odpady, w jaki sposób, jak oznaczasz, transportujesz itp.

Jeżeli chodzi o ewidencję odpadów, to zgodnie z Ustawą o odpadach, prowadzi się ją w ujęciu rocznym.
Do ewidencji wystarczą karty przekazania i ewidencji oraz zbiorcze zestawienie o ilościach i rodzajach wytwarzanych odpadów składane w formie sprawozdania do Urzędu Marszałkowskiego. Na sprawozdaniu widać ile wytworzyłaś odpadów w skali roku, a czy je przekazałaś dalej to już Twoja sprawa i inne przepisy to obejmują.

Tyle teorii :)
Oczywiście w firmie z ISO 14001 mogą obowiązywać dużo bardziej rygorystyczne normy wynikające z systemu zarządzania.
Np: odpady będą gromadzone wewnątrz hali magazynowej wyposażonej w posadzkę żywiczną typu POLYMENT Siegel WN. Dla każdego rodzaju odpadu wydzielone zostaną boksy o wymiarach 118 x 96 cm zaznaczone fioletową farbą. Za każdy boks odpowiadać będzie pracownik wyposażony w zeszyt w twardej oprawie, w którym zaznaczać będzie rodzaj i ilość odpadu powstającego w cyklu 8 - godzinnym w warunkach nieodbiegających od normalnych.

Przepraszam za ironiczne zakończenie, ale czasem tak to wygląda.
Jeżeli napiszesz mi jakie masz odpady to wymyślimy najlepszy sposób ich zagospodarowania.
Pozdrawiam.
Zielony Punkt
 
Posts: 410
Joined: Thu Nov 19, 2009 4:09 pm
Location: Łódź

Postby mol » Tue Sep 28, 2010 10:28 pm

Jeżeli chodzi o rodzaje powstających odpadów to jest ich bardzo dużo, np. odpady z tworzyw sztucznych (07 02 13), zużyte czyściwo i sorbent zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (15 02 02*), zanieczyszczone opakowania po olejach i smarach (15 01 10*) itd. Odpady te oddaję do specjalistycznych firm które posiadają pozwolenia na unieszkodliwianie bądź odzysk tego typu odpadów. Problem tkwi jednak gdzie indziej: podczas auditu podtrzymującego certyfikat ISO 14001 w naszej firmie Pan auditor zdziwił się, gdy mu pokazałam, że w naszej firmie każdy worek z odpadem jest ważony, oznakowany, a ilości wytworzonych odpadów wpisujemy do rejestrów z których kwartalnie wykonujemy bilans ekologiczny który pozwala nam monitorować aspekty środowiskowe w firmie np. ilości wytworzonych w danym okresie odpadów. Auditor stwierdził, że w innych firmach posiadają wyłącznie karty przekazania odpadów i karty ewidencji. Zaczęłam się więc zastanawiać, czy nie zlikwidować rejestrów odpadów (to o wiele ułatwiłoby sprawę gdyż pracownicy mieli by mniej pracy). Z drugiej strony jeżeli zlikwiduję rejestr wytwarzanych odpadów to nie będę mieć informacji ile odpadów [np. opakowań po sprejach (kod odpadu 15 01 11*) - powstaje ich bardzo mała ilość więc byłyby wywożone raz na 2-3 lat] powstaje w danym kwartale. Jeżeli nie będziemy wiedzieć ile wytwarzamy odpadów to nie będziemy również wiedzieć ilość których odpadów trzeba ograniczyć w najbliższym czasie.

Mam nadzieję, że to co napisałam nie będzie zbyt ogólne,
Z góry dziękuję za odpowiedź.
mol
 
Posts: 21
Joined: Wed Aug 25, 2010 3:24 pm

Re: Zarządzanie środowiskiem

Postby Zielony Punkt » Wed Sep 29, 2010 4:58 pm

Według mnie bilans ekologiczny wykonywany na kwartał nikomu nie zaszkodzi. Jest to jednak coś ponad przepisy, bo tak jak pisałem ewidencja odpadów jest rozpatrywana w skali rocznej.

Zwróć uwagę na zbiorcze zestawienie o ilościach i rodzajach wytwarzanych odpadów - tam wyraźnie powinnaś mieć wyszczególnione ile i jakie odpady powstały w skali roku. Nawet jak te spreje przekazujesz raz na 3 lata to każdorazowe wytworzenie będzie widoczne, oprócz karty przekazania odpadów również na zbiorczym zestawieniu.

Jeżeli chodzi o oznaczanie pojemników z odpadami to jeżeli w systemie zarządzania jest to polecone to róbcie tak dalej - nikomu to przecież nie zaszkodzi.

Norma 14001 obliguje zakład do ścisłego przestrzegania przepisów prawnych, ale nie zabrania przecież postępowania bardziej rygorystycznego - np. prowadzenia rejestrów kwartalnych, oznaczania pojemników z odpadami itp.
Każdy audytor powinien zrozumieć, że jak jest lepiej niz w przepisach to nie jest to nic podejrzanego.

A jak u Ciebie w zakładzie wygląda tematyka opłaty produktowej?
Zielony Punkt
 
Posts: 410
Joined: Thu Nov 19, 2009 4:09 pm
Location: Łódź

Postby mol » Fri Oct 01, 2010 1:26 pm

Wykonanie sprawozdań odnośnie opłaty produktowej zleciłam specjalistycznej firmie zewnętrznej, której tylko na koniec roku przekazuję informacje o ilości opakowań, a oni załatwiają resztę (mamy podpisaną umowę już kilka lat).
Jeżeli chodzi o tą ilość wytwarzanych odpadów to w zbiorczym zestawieniu o ilości i rodzajach wytworzonych odpadów spisuję ilości przekazanych odpadów z kart przekazania odpadów (oczywiście w skali roku) więc nie otrzymam informacji jaką ilość np. pustych opakowań (których wytwarzamy 30 kg rocznie a przekazujemy raz na 3 lata) wytworzyliśmy w danym kwartale.
Myślę, że zostanę przy wykonywaniu kwartalnego bilansu ekologicznego, rejestry odpadów zlikwiduję, gdyż zajmuje to zbyt dużo czasu, a w bilansie ekologicznym uwzględnię wyłącznie ilości odpadów które w danym miesiącu przekazujemy do odbiorcy.

Dziękuję za rady.
mol
 
Posts: 21
Joined: Wed Aug 25, 2010 3:24 pm

Re: Zarządzanie środowiskiem

Postby Zielony Punkt » Fri Oct 01, 2010 8:37 pm

Zrób tak jak piszesz, ale proponuję żebyś w kwartalnym bilansie zrobiła bilans wewnętrzny uwzględniający nie tylko odpady przekazane w danym miesiącu, ale również te, które magazynuje się dłużej i przekazuje później. Wtedy nikt Ci nie zarzuci, że nie prowadzisz dokumentacji odnośnie odpadów przechowywanych dłużej niż 1 rok.
Np:
I Kwartał:
1) 07 02 13 - wytworzono 10 Mg - przekazano 8,5 Mg - pozostałość 1,5 Mg
2) 15 01 10* - wytworzono 5 Mg - przekazano 5 Mg - pozostałość 0 Mg
...
Wtedy na koniec roku wyjdzie Ci ile wytworzyłaś, ile przekazałaś i ile pozostało w magazynie.
Jak wiesz, zgodnie z art. 63 Ustawy o odpadach odpady przeznaczone do odzysku mogą być magazynowane w związku z prowadzonymi procesami technologicznymi lub organizacyjnymi przez okres nie dłuższy niż 3 lata.
Proponowany bilans wewnętrzny po pierwsze w jednoznaczny i przejrzysty dla audytora sposób pokaże gospodarkę odpadami w danym kwartale, a po drugie zabezpieczy Cię przed ewentualnym przekroczeniem terminu 3 lat.

Jeżeli nie współpracujesz bezpośrednio z Organizacją Odzysku w zakresie opłaty produktowej to, jak masz ochotę, to prześlij mi na PM ilości opakowań to napiszę Ci ile to by kosztowało u nas.

Pozdrawiam i życzę sukcesów w zarządzaniu środowiskiem :)
Zielony Punkt
 
Posts: 410
Joined: Thu Nov 19, 2009 4:09 pm
Location: Łódź


Return to Prawo, definicje, interpretacje.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron