Odpady biurowe

W związku z przebudową serwisu forum zostało zablokowane.

Moderators: moderator, Hanna Marliere

Odpady biurowe

Postby ekogirl » Wed Apr 07, 2010 5:36 pm

Witam,
Czy na wytwarzanie odpadów biurowych (np. tonery z drukarek i kserokopiarek, papier) potrzebne jest pozwolenie? Jeżeli tak to jakie kody odpadów najczęściej pojawiają się przy prowadzeniu tego typu działalności?
ekogirl
 
Posts: 9
Joined: Wed Apr 07, 2010 5:30 pm
Location: śląsk

Re: Odpady biurowe

Postby Zielony Punkt » Wed Apr 07, 2010 7:40 pm

Witam!

Artykuł 17 Ustawy o odpadach precyzuje podstawowe obowiązki wytwórcy odpadów. Dotyczy to wszystkich wytwórców, niezależnie czy jest to biuro, czy zakład produkcyjny.

Sprawą kluczową są tutaj ilości odpadów oraz ich rodzaje.
Jeżeli w biurze powstają odpady niebezpieczne to:
- Przy ilości rocznej do 100 kg należy złożyć informację o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi
- Przy ilości rocznej 101 kg - 1000 kg należy złożyć program gospodarki odpadami niebezpiecznymi
- Przy ilości rocznej powyżej 1000 kg należy złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów
W przypadku odpadów innych niż niebezpieczne wytwarzanie powyżej 5000 kg wymaga złożenia informacji o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi, a powyżej 5 000 000 kg wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów.

Tyle teorii.. A jeżeli chodzi o kody odpadów biurowych to na przykład:
- tonery do drukarek 16 02 16
- zużyte urządzenie biurowe 16 02 14
- opakowania kartonowe 15 01 01
- odpady papieru 20 01 01
Przy wytwarzaniu takich odpadów (innych niż niebezpieczne) trudno jest przekroczyć rocznie ilość 5000 kg, a więc konieczność uregulowania przed odpowiednim urzędem spraw związanych z powstawaniem odpadów nie jest konieczna.
Niestety ten obraz burzą zużyte świetlówki o kodzie 16 02 13*, a także monitory klasyfikowane pod tym samym kodem, które jako odpady niebezpieczne wymagają odpowiednich uzgodnień przy wytwarzaniu.

Pozdrawiam!
Zielony Punkt
 
Posts: 410
Joined: Thu Nov 19, 2009 4:09 pm
Location: Łódź

Postby ekogirl » Fri Apr 09, 2010 8:29 am

Jeszcze takie pytanka w tym temacie: jeżeli nie potrzebujemy pozwolenia ani nie składamy informacji o wytwarzanych odpadach biurowych ze względu na małą ich ilość to czy trzeba je ewidencjonować i przekazywać z KPO?
Gdy kupujemy np. nowy monitor i przekazujemy stary w punkcie sprzedaży to czy w tym przypadku musimy wystawić KPO? I czy wówczas jesteśmy już wytwórcą odpadów niebezpiecznych i potrzebujemy stosowne zezwolenie?
ekogirl
 
Posts: 9
Joined: Wed Apr 07, 2010 5:30 pm
Location: śląsk

Odpady biurowe c.d.

Postby Zielony Punkt » Fri Apr 09, 2010 11:03 am

Witam!

Wszystkie powstające w firmie odpady (każda ilość) muszą być ewidencjonowane przy użyciu karty przekazania odpadu i karty ewidencji odpadu, zgodnie z art. 36 ust. 1 Ustawy o odpadach.
Dodatkowo, zgodnie z art. 37 ust. 1 wspomnianej Ustawy, wytwórcy odpadów prowadzący ich ewidencję są zobowiązani do składania corocznie do Urzędu Marszałkowskiego zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów.

W przypadku jednorazowego wytwarzania jakichkolwiek odpadów niebezpiecznych niestety powinna być złożona informacja o wytwarzanych odpadach (przy ilości do 100 kg) lub program gospodarki odpadami niebezpiecznymi (przy ilości 101 - 1000 kg).
Najlepiej z góry złożyć taką informację (program) i wpisać tam wszystkie możliwe do wytwarzania odpady - monitory, świetlówki, sprzęt komputerowy itp.

Jeżeli chodzi o drugą część pytania to zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 16 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym sprzedawca sprzętu elektrycznego jest podmiotem zbierającym zużyty sprzęt uprawnionym do przyjmowania tego typu odpadów. Fakt ten powinien poświadczać numer rejestrowy GIOŚ umieszczany na fakturach, zgodnie z art. 21 wspomnianej ustawy.
Trudno by wymagać, żeby w sklepie potwierdzano kartę przekazania odpadów (chociaż mają taki obowiązek, jakby się uprzeć!), lepiej napisać we własnym zakresie coś w stylu oświadczenia, że zużyty sprzęt został przekazany do sprzedawcy na skutek zakupu nowego urządzenia.

W skrócie polecałbym:
1. Złożyć do urzędu informację o wytwarzanych odpadach i uwzględnić odpady niebezpieczne możliwe do wytwarzania, np. monitory, świetlówki.
2. W przypadku zakupu nowego sprzętu i oddania starego do sprzedawcy sporządzić we własnym zakresie oświadczenie o przekazaniu sprzętu do sprzedawcy.
3. Ksero faktury zakupowej + oświadczenie zachować na ewentualną kontrolę z WIOŚ.
4. Wykonać i złożyć sprawozdanie do Urzędu Marszałkowskiego.

Pozdrawiam!
Zielony Punkt
 
Posts: 410
Joined: Thu Nov 19, 2009 4:09 pm
Location: Łódź


Return to Prawo, definicje, interpretacje.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron